2013. február 8., péntek

Spenót




Spenót bizony! S nem biztos, hogy osztatlan sikert aratok vele :-)

Alapvetően úgy gondolom, hogy remek főzelékeink vannak. Sőt, talán az egész világon nincs még egy nemzet, melynek ilyen stílusú (rántással, habarással, önmagával, tejtermékekkel sűrített) főzelékei lennének, mint nekünk!

Az pedig továbbra is meggyőződésem, hogy az iskolai menzák tehetnek arról, hogy a főzelék még mindig sokaknak mumus, "nemszeretem" étel. A vastagon berántott, híg avagy csomós, zsíros masszák emléke mély nyomot hagyott. 

A spenót még csak-csak elment nagy nehezen, pláne, ha bélszínrolóval kaptuk (ki emlékszik rá?), de amikor kőkemény főtt tojás pattogott a zöld masszában, nos az már kihívás volt. Hogy olybá tűnjön: ettünk is belőle, ugyanis a tanítónénik ellenőrizték!

A spenót márpedig lehet finom, de ehhez is fel kell nőni - legalábbis nekem :-) 

Így készítem én:




Spenót


Hozzávalók:

  • 5 dkg vaj
  • 5 dkg liszt
  • 4 dl tej
  • 1 cs. fagyasztott spenót (szezonban mehet frissből természetesen!)
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • 1 tk. cukor
  • só, bors



A vajat megolvasztjuk, világosra pirítjuk benne a lisztet, majd apránként hozzáöntjük a tejet, s ovális habverővel teljesen simára keverjük - voltaképpen besamelt készítünk. Forrásig kevergetjük, le ne kapjon az alja, majd takaréklángon, időnként megkeverve kb. 20 perc alatt alaposan kiforraljuk.

Nem tévedés: ennyi idő alatt tökéletessé, selymessé válik a besamel, s még véletlenül sem marad lisztíze.

Ha kiforrt, hozzáadjuk az időközben kiolvadt spenótot, alaposan elkeverjük. Továbbra is takaréklángon tartjuk, átforraljuk a spenóttal is - újabb kb. 10 perc.

Zúzott fokhagymával, a cukorral, sóval és kicsi borssal ízesítjük, s teljesen készre főzzük.

Tetszés szerint feltéttel tálaljuk, nálunk tükörtojással megy (alja lepirítva, a sárgája szigorúan folyékonyan!), de finom fasírttal, vagy akár bundáskenyérrel is :-)



21 megjegyzés:

  1. Én nagyon szeretem a spenótot tükörtojással, van is a blogomon.

    VálaszTörlés
  2. Teljesen egyetértek veled az iskolai menzák bűnösségében! Gyerekként ki nem álhattam a spenótot, sóskát és társaikat! Ezen ételek megkedvelsére tökéletesen alkalmatlan hely az iskolai menza. Felnőttként azonban elértem az evolúció azon állomását, hogy imádom a spenótot, sóskát! Persze magam készítve! De a gyerkőceim ebben az esetben sem mindig eszik meg! Lehet, hogy nálunk is, (náluk is) az volt a baj, hogy a többiek fújjolása vette el az étvágyunkat? És a birkaszellem által vezérelve közösen gyűlöltük ezeket az ételeket?...nem tudom, hol az igazság. A gyerekeim mára eljutottak odáig, hogy különböző ételekben (lasagne, gnocchi) kifejezetten szeretik a spenótot, sóskát, de így direktben még nem. Mindenesetre nem adom fel és szeretném velük megszerettetni ezeket az igen egészséges alapanyagból készült főzelékeket:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is fel kellett nőnöm bizonyos dolgokhoz, s így van: a menza az nem az ínyencségek tárháza :-D

      A gyerkőid tuti fix, hogy meg fogják szeretni a főzelékeket - általad :-)

      Törlés
  3. Bevallom, én mire kinőttem volna azt, hogy az iskolai spenót rossz, addigra azért utáltam meg, mert a telken annyi nőtt, hogy minden hétvégénk arra ment rá, hogy spenótot szüretetltünk. Mára ez is elmút, és szeretem a spenótot - jó fokhagymásan, ahogy anyukám késziti.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akut spenótmérgezés :-DD

      Jó fokhagymásan, ahogy mondod!

      Törlés
  4. Ja! És a család egyik fele tükör tojással, a másik rántottával eszi... A főtt tojás maradjon a menzás spenótnak... :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rántottával pedig még sosem hallottam! :-)

      Törlés
  5. Nálam osztatlan siker az összes főzelék, ez is, gyerekkorom óta imádom őket, a blogon is fent van szinte mindegyik, az újdonság tőled a besamel, mert én teljesen hagyományosan készítem, de majd így is kipróbálom:-))))

    VálaszTörlés
  6. Kedves Viki!
    Szeretem olvasni a receptjeidet. Abban is teljesen igazad van, hogy a menzai spenót ehetetlen. Főleg, mert alig van benne spenót.Kérlek, egyszer próbáld ki az én változatomat: ugyanennyi besamelbe 2 cs. fagyasztott spenótot tegyél, a fokhagymán kívül ízesítsd szerecsendióval is. Amikor már megfőtt, reszelj bele 10 dkg trappista sajtot, és kevergesd, amíg felolvad. Tálalás előtt mégegyszer adj hozzá szerecsendiót. Nálunk az így készített spenótból minden mennyiség elfogy.

    VálaszTörlés
  7. Az én életemből gyerekkoromban abszolút kimaradt a spenót, a menzán sem volt soha, és nagymamám, anyukám sem készített. Felnőttként ismerkedtem meg vele, és fokhagymával készítve szerintem is nagyon finom főzelék! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azta!!! Semmi gyerekkori spenótélmény??? Ilyet még nem is hallottam :-)

      Szerintem is finom :-)

      Törlés
  8. Édesanyám spenótján nőttem fel, soha semmi bajom nem volt vele. A srácaim is szeretik, mert én készítettem nekik úgy, ahogyan az édesanyámtól tanultam.
    Ez a titok.

    Pontosan úgy készítem, ahogyan te is, csak egy nüansz: teszünk bele frissen reszelt szerecsendiót!

    És elmondom, hogy én olyan szerencsés voltam, hogy minden menzán isteni finoman főztek, és a katonaságnál se tudtak rosszat főzni nekem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez hihetetlen, hogy a menzán, sőt még a katonaságnál is finom volt a spenót! :-O :-)

      Szerencsendió? Oké! :-)

      Törlés
  9. Én gyerekként nem szerettem a spenótot, talán azért, mert apukám nem szerette, így anyukán ezt nem főzött. Felnőttként, saját háztartásomban főzök, sütök is vele, és a családtagjaim is szeretik.
    A menzás spenótról nem tudok nyilatkozni, meg se kóstoltam.
    Hasonlóan készítem, mint te. Ilyenkor télen turmixitalokba is keverek kevés gyenge spenótot, vagy mirelitet, mert igenis lehet finom, azonkívül egészséges!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes, gyerekként nálunk sem volt soha spenót! A menzai élmény hiányáért pedig irigyellek, hogy kimaradt :-)))

      Turmixként is remek ötlet :-)

      Törlés
  10. Éppen most főzöm, zöldcsütörtök alkalmából ;-) összekevertem Névtelen receptjét a tiéddel (fele besamel, szerecsendió, de sajtot nem teszek bele), eddig finomnak tűnik :-) nálunk a menzán nem volt, anyukám meg finoman főzte, szóval egész gyerekkoromban értetlenül álltam a spenótra fujjolás megmagyarázhatatlan jelensége előtt :-O tökfőzelék volt a menzán, de vagy én vagyok ufó, vagy nálunk kivételesen jól csinálták, mert az volt az egyik kedvencem.
    Belegondolva, semmiféle rossz menza-élményem nincs, pedig kereken tíz évig voltam menzás. Vajon normális vagyok? :-O

    VálaszTörlés
  11. Ja, nálunk a pattogós keménytojás a zöldborsófőzelékhez járt, de nekem ezzel sem volt bajom... egyedül a "Delikát-levesért" nem rajongtam, pedig az hetente többször volt, de azért mindig ettem belőle, és túléltem.
    Miután imígyen kinosztalgiáztam magam, megyek ebédelni. Köszönöm szépen a receptet mindkettőtöknek! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyszerűen mázlista vagy, ami a menzát illeti :-) Örülök, hogy ilyen is van :-)))

      Jó étvágyat a spenóthoz - így zöldcsütörtökön!

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.